Pages

Sunday, December 19, 2010

Melangkah Ke Gerbang Perkahwinan

Masa ni cepat je berlalu kan..lebih2 lg zaman sekarang..tau2 dh nk tutup dh tirai 2010..fuh! cepatnyee..tgk la dulu aku rasa aku kecik je sekarang umur pn dh 20thn..hmm..dh 20thn aku hidup di muka bumi Allah ni..tak sangka kan..dulu aku ni dak hingusan je yg tak reti dok diam lompat sane, lari sini, jatuh longkang, terjun lumpur, masuk semak, berguling kt padang, berparut sana, luka sini, muka hitam, rambut kinting, tp kini aku telah menginjak ke usia remaja dan bakal melangkah ke alam dewasa..

Bermulalah kehidupan sebagai seorang insan yg memerlukan aku utk memberi komitmen dan merancang masa dpn dgn lebih serius..now, target aku hanya 1..setel kn perkara2 penting dulu..cari dan cuba dpt kn apa yg aku nk selagi boleh..lesen moto kete dlm proses, dh dpt lesen insyaAllah nk beli kete sendiri, dan hari ini aku baru je dpt sijil Kursus Pra-Perkahwinan Islam..

Ni lah sebenarnya yg aku nk story..ye la, kalau dulu umur mcm aku ni, perempuan dh beranak pinak dh..zaman dulu umur 16thn pn dh kawin..so, tak salahkan if aku nk story bab ni??

Sebelum mengikuti kursus ni, aku pergi ke Pejabat Agama Islam Daerah Bentong (PAID) untuk mengambil borang permohonan mengikuti kursus..


Dah isi apa yg dia nk, aku pun htr borang dan membuat pembayaran sebanyak rm80..


Tarikh: 18 Disember 2010
Tempat: Dewan Masjid Baru Bandar Bentong
Masa: 8.00 pagi-5.30 petang
Anjuran: Pejabat Agama Islam Daerah Bentong

Bermula slot yg pertama..ade 5 ceramah..

Ceramah 1: Munakahat
Ceramah 2: Akidah
Ceramah 3: Pengurusan Tekanan & Penyelesaian Konflik
Ceramah 4: Ibadah
Ceramah 5: Pengurusan Sumber Keluarga

Topik2 yg dibincangkan menarik, tp memandangkan aku ni tak suka dgr ceramah so aku rasa sgt la bosan & mengantuk gile..haha! pe la nk jd..tp aku still dgr jgk..tak de la tak mik perhatian langsung..

Ni gambar2 sepanjang hari ini..sempat lg 2 nk pose2.. :')




Tarikh: 19 Disember 2010
Tempat: Dewan Masjid Baru Bandar Bentong
Masa: 8.00 pagi-5.30 petang
Anjuran: Pejabat Agama Islam Daerah Bentong

Slot yg kedua pula bermula..

Ceramah 6: Akhlak Islamiah
Ceramah 7: Hubungan Dalam Keluarga & Komunikasi (Best gile! haha gatai)
Ceramah 8: Pembubaran Perkahwinan & Khidmat Nasihat di Pejabat Agama
Ceramah 9: Pengurusan Kesihatan (Best gile jugak!)
Ujian Kefahaman (Aku dgn membe aku dpt 100% betul! yes,dh leh kawin dh haha)

Ni lak gambar tok hari ini..





Finally, dpt jgk sijil Kursus Pra-Perkahwinan Islam yg sah laku sepanjang hayat..pasni leh la kawin..2 diaaa...gatai..haha! so, pada yg belum mik kursus, padan muke ang pa..thn dpn naik harga..hehe..!

No comments:

Post a Comment